دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 ارديبهشت 1396 - 11:53
وزیر ارتباطات اعلام کرد:

 آمادگی وزارت ارتباطات برای حمایت از کسب و کارهای الکترونیکی زنان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه بستر برای فعالیت زنان دارای ایده های نوآورانه و خلاقانه آماده است، اعلام کرد : این وزارتخانه آمادگی دارد از نظر فنی ، مالی و از وام وجوه اداره شده به زنان متقاضی راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی کمک کند .
کد خبر : 174483

به گزارش گروه اقتصادی آنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محمود واعظی در همایش روز جهانی دختران و ICT با اشاره به گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی ، گفت : از زمان گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی و ایجاد کسب و کارهای اینترنتی برداشت جهانی نسبت به این حوزه به طور کلی تغییر کرده است .
واعظی در زمینه حضور زنان در حوزه ICT با اشاره به اینکه در خیلی از کشورهای دنیا وزاری ICT زنان هستند ، افزود : در بسیاری از کشورها و شرکت های بزرگ ICT دنیا مدیران موفق و خوبی از زنان حضور دارند و کسب و کارهای موفقی را مدیریت می کنند.
وی با تاکید به اینکه در دولت نگاه به ICT مترقی است ، تصریح داشت : کسب و کارهای اینترنتی ، دسترسی آزاد به اطلاعات ، منشور حقوق شهروندی و کاهش شکاف دیجیتالی از اولویت های این دولت در این حوزه بوده است .


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه دسترسی آزاد مردم به اطلاعات تاکید کرد : مردم باید به آنچه که حق شان است دسترسی داشته باشند و یک فرد بوسیله ICT هم می تواند تولید کننده و هم مصرف کننده محتوا به عنوان یک رسانه باشد و هراندیشه ای را به این وسیله منتشر کند.
وی ، شبکه های اجتماعی و سایت ها را در خدمت مردم دانست و تصریح کرد : با ورود هر پدیده جدیدی در جوامع سنتی و جهان سومی ، در ابتدا افرادی از سر دلسوزی به دنبال عدم ورود آن پدیده هستند و بعد از آن به دنبال محدود سازی آن می روند .
واعظی به تجربه خود در سال 59 در برخورد با ورود دستگاه های الکترونیکی مانند فکس اشاره کرد و تاکید داشت : در دو سه سال گذشته هم افرادی در بحث اینترنت و شبکه های اجتماعی و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات به این وزارتخانه و دولت فشار آوردند و موضوع را سیاسی کردند و این افراد فکر می کنند که با بستن و محدود کردن ، می توانند هر آنچه که خود می خواهند را در دسترس مردم قرار دهند.
وی به شعار رئیس جمهور و دولت در حوزه حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود : به همین دلیل در طول مدت این دولت فشار زیادی در همه بخش ها بوده است ولی دولت تلاش کرده که بر عهد و قرار خود با مردم ایستادگی کند و امیدواریم تا 29 اردیبهشت بتوانیم مقاومت و از این مرحله عبور کنیم.
وی در بخش دیگر از سخنان خود به سرمایه گذاری در روستاییان و مناطق محروم اشاره کرد و افزود : در حال حاضر در 27 هزار روستا اینترنت داریم که در حوزه های آموزش ، کشاورزی ، سلامت روستائیان کاربرد دارد و اینترنت دار کردن روستاها با نگاه دولت برای کاهش شکاف دیجیتال در کشور اتفاق افتاده است .


واعظی به وضعیت حقوق زنان و دستیابی آنها در دولت های مختلف اشاره کرد و گفت : از ابتدای انقلاب تاکنون دولت ها درباره حقوق زنان زیاد صحبت کردند ولی این دولت تلاش کرد در عمل در منشور حقوق شهروندی به موضوع زنان توجه ویژه ای داشته باشد و حقوق زنان در کشور بیشتر محقق شود.
وی خاطر نشان کرد : در این تلاش شده دولت سهم زنان دراستخدام های دولتی جدا باشد و رئیس جمهور هم بارها برای انتصاب زنان شایسته در وزارتخانه ها تاکید داشتند که به همین دلیل در این دولت 189 درصد انتصابات زنان بیش از دولت قبل بوده است و در وزارت ارتباطات نیز این آمار به 250 درصد رسیده است .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره ای هم به عملکرد این وزارتخانه در این حوزه کرد و اظهار داشت : در سال گذشته 100 هزار شغل در این حوزه ایجاد شده و حدود 127 هزار اپلیکیشن فارسی تولید شده است و در عین حال صادرات نرم افزاری هم به خارج از کشور داشته ایم و این نشان می دهد که بستر برای کسب وکارهای اینترنتی فراهم شده است .


وی به افزایش 11 برابر شبکه انتقال کشوردر این دولت نسبت به ایجاد این شبکه از ابتدا ، اشاره کرد و تصریح داشت : در این دولت شبکه پهن باند 15 برابر شده و تعداد مشترکین تلفن همراه به 43 میلیون نفر افزایش یافت و درحالی که در ابتدای این دولت فقط در بخش هایی از تهران نسل 3 تلفن همراه با 150 هزار کاربر فعال بود ،اما امروز 900 شهر به نسل 3 و 742 شهر هم دارای نسل 4 تلفن همراه هستند.
واعظی در ادامه این بستر را آماده فعالیت زنان خانه دار و زنان دارای ایده های نوآورانه و خلاقانه دانست و اعلام کرد : این وزارتخانه آمادگی دارد از نظر فنی ، مالی و از وام وجوه اداره شده به زنان متقاضی راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی کمک کند تا این زنان تحولی را در کشور در این حوزه بوجود آورند.


همچنین در این همایش تمبر تجلیل از مقام زن با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده رونمایی شد .


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته